הזן מספר רישוי
בית > מידע שימושי > התאמת שמן מנוע לרכב - כל מה שצריך וחייב לדעת

חלק מרכזי ומשמעותי בביצועי הרכב תלוי במיצוי מרבי של הספק המנוע שלו. התאמת שמן מנוע לרכב הכרחית בכדי לאפשר לכל מנוע ברכב לפעול בצורה מיטבית ובכך לאפשר לכם ולכן, כנהגים ונהגות, למצות את היכולות המקסימליות של רכבכם. 

הבסיס להתאמת שמן מנוע לרכב נעשה באמצעות הוראות היצרן. יצרניות הרכב הבינלאומיות, שאחראיות באופן ישיר לייצור המנוע ברכבם, יודעות לאפיין בצורה מדויקת את תכונות השמן ומכאן לאפשר לנהגים ונהגות, שרכשו את הדגמים השונים, להבין איזה שמן מנוע מתאים לסוג הרכב שלהם. 

ב-solomycar תוכלו ליהנות ממגוון רחב של שמנים למנוע, בין אם מדובר על שמן מנוע 5w30, שמן מנוע 10w40, שמן גיר ושמנים נוספים, זאת תוך היכולת לסווג את השמנים בחנות המקוונת שלנו באמצעות סוג שמן המנוע, צמיגות השמן, מותג והקיבולת בליטרים (שמני מנוע מאחד ליטר ועד 20 ליטרים). 

צמיגות שמן המנוע

כשאנו פונים לעסוק במאפיינים ואיכות שמן המנוע, ההתייחסות המרכזית תהיה לצמיגות השמן. ככל ששמן המנוע מאופיין כשמן מנוע פחות צמיגי, כך יכולתו לשמן את מרכיבי המנוע במהירות גבוהה יותר, מה שיאפשר רמת חיכוך קטנה יותר בין רכיבי המנוע.

רמה נמוכה של צמיגות שמן המנוע, אם כך, מבטיחה רמה גבוהה של ביצועי שמן המנוע, כשאנו כנהגים זוכים ליהנות מחיי מנוע ארוכים יותר, פיחות בבלאי של חלקי המנוע, התנעה קלה ונוחה של הרכב, צריכה נמוכה של דלק, עמידות שמן המנוע לטמפרטורות גבוהות וצריכת שמן נמוכה לאורך זמן. 

עיבוד סינתטי של שמן מנוע

פרמטר נוסף שאליו מתייחסים ואותו חשוב להכיר נוגע למידת העיבוד הסינתטי של שמן המנוע. מידת העיבוד הסינתטי של שמני המנוע מתחלקת לחמישה סוגים עיקריים.

הסוג הראשון הם שמני מנוע מינרליים. אלו נחשבים לשמני מנוע זולים בעלי רמת צמיגות גבוהה (מה שמאפיין אותם כשמני מנוע איכותיים פחות), ומכאן שהם אינם מתאימים כלל וכלל לרכבים חדישים, כשבאלו קיימים מנועים הצורכים שמני מנוע בעלי צמיגות נמוכה. 

הסוג השני הם שמני מנוע המיוצרים בטכנולוגיה סינתטית. גם כאן מדובר בעצם בשמנים מינרליים, כששמנים אלו עברו תהליך עיבוד על מנת להתאימם למנועים חדישים המאופיינים בכושר עמידות גבוה ובעבור תפוקה רחבה. 

סוג אחר כולל בעצם שמני מנוע המאופיינים כשמנים סינתטיים באופן מלא. אלו מאופיינים כשמני מנוע להם אורך חיים רחב שנמצאו יעילים גם במצבים של תפוקת עבודה גבוהה של המנוע. 

שני סוגים נוספים של שמני מנוע, המאופיינים במידת עיבוד סינתטי, הם שמני מנוע המיועדים למנועי דיזל (שמנים להם יכולת גבוהה בהתמודדות עם עומסי פיח ופירוקם) ושמני מנוע המיועדים לעומסים כבדים, כשבהם ניתן למצוא תוספים כימיים המעניקים לשמן המנוע תכונות שונות, דוגמת מניעת שחיקה. 

סיווג שמן מנוע על פי התקן האמריקאי SAE

סיווג שמני המנוע על פי התקן האמריקאי SAE הינו הסיווג בו אנו משתמשים באתר שלנו. סיווג ה-SAE (Society of Automotive Engineers) נחשב כיום לתקן הנפוץ ביותר כשהוא מתבסס על רמת הצמיגות של שמן המנוע. 

הגדרת שמן המנוע בנויה משתי ספרות המופרדות באמצעות האות W. הערך המספרי משמאל לאות מביע את ערך מקדם הצמיגות, כשיחד עם האות W מוגדרת צמיגות שמן המנוע בטמפרטורות נמוכות. ככל שהספרה השמאלית נמוכה יותר, צמיגות השמן בטמפרטורות נמוכות קטנה יותר, מה שמאפיין את שמן המנוע כשמן דליל יותר. 

הערך המספרי מימין לאות W מהווה את ערך מקדם הצמיגות בטמפרטורות גבוהות. כאן, ככל שהמספר גבוה יותר, כך צמיגות שמן המנוע גדולה יותר בעת טמפרטורות גבוהות, מה שמתאפיין בשמן מנוע סמיך יותר. 

בתוך כך, השאיפה היא לשמן מנוע שישמור על תכונותיו ויעילותו בטווח רחב של טמפרטורות ומכאן שהשאיפה היא שהספרה השמאלית תהיה נמוכה ככל הניתן והספרה מימין תהיה כמה שיותר גדולה. למרות זאת, חשוב להדגיש כי התאמת צמיגות השמן בטמפרטורות נמוכות וגבוהות צריכה להיעשות בהתאם להוראות היצרן. 

סיווג שמן מנוע על פי התקן האמריקאי API

סיווג שמן מנוע על פי התקן API (American Petroleum Institute) נעשה באמצעות דירוג שמן מנוע על פי ביצועיו ולא על פי תכונותיו. הבדיקות של תקן API נעשות באמצעות הרצת סדרת מנועים של יצרני רכב, תוך בחינה מעמיקה של ביצועי שמן המנוע בעת הרצתו. 

תקן ה-API מסווג את שמני המנוע לשתי קבוצות עיקריות. קבוצה אחת היא קבוצת ה-Service Class (S) – קבוצה המתייחסת למנועי בנזין, כשהקבוצה השנייה - Commercial Class (C) מתייחסת למנועי דיזל. 

דוגמה לסיווגים תחת תקן ה-API כוללים, למשל, תקן CJ4 – תקן לשמן מנוע המיועד למנועי דיזל בעלי ארבע פעימות הפועלים תחת סיבובי מנוע גבוהים עבור מנועים שיוצרו מ-2010. 

סיווג שמן מנוע על פי התקן האירופאי ACEA

סיווג שמן המנוע על פי התקן האירופאי ACEA (Association des Constructeurs Europeens d’Automobiles) הינו תקן המקביל לתקן ה-API. התקן האירופאי מסווג את שמן המנוע לשלוש קבוצות. 

הסיווג הראשון כולל את הסיווג A/B – סיווג הכולל בתוכו מנועי דיזל ומנועים של רכבים קלים; סיווג C – כולל בתוכו מנועי דיזל ובנזין להם מערכות פליטה מופחתות זיהום הכוללות בתוכן, למשל, פילטר אוויר או ממיר קטליטי; סיווג E – כולל בתוכו מנועי דיזל לרכבים כבדים, דוגמת משאיות. 

לצד הסיווג באמצעות אותן אותיות, נלוות ספרות המשמשות כמדד לביצועי השמן, כשגובה הספרות לא בהכרח מעיד על איכות שמן מנוע גבוהה. 

שמן מנוע 5w30

אחד מהסוגים הנצרכים עבור נהגים ונהגות רבים הוא שמן מנוע 5w30. את שמן מנוע 5w30 תוכלו לרכוש דרך אתר האינטרנט שלנו, כחלק מסדרת שמני המנוע של חברת MOTUL הצרפתית שפועלת יותר מ-150 שנים. 

שמן מנוע 5w30 נחשב לשמן מנוע סינתטי מהדור החדש, כשפיתוחו יועד בכדי לעמוד בדרישות הגבוהות הקיימות ברכבי בנזין, בנזין טורבו ואף ברכבי דיזל. השמן כולל בתוכו שמנים סינתטיים ותוספים המעניקים הגנה רחבה וייחודית למנועי הרכב כנגד שחיקה ועבודה בטמפרטורות קיצוניות. 

המגוון הרחב של שמני מנוע 5w30 באתר האינטרנט שלנו כולל בתוכו אף שמן מנוע 5w30 המיועד לרכבי סובארו, שמן מנוע 5w30 בעיבוד סינתטי מלא המותאם, בין היתר, גם לרכבי ספורט, שמן מנוע 5w30 בהמלצת היצרנית הרכבים היפנית MAZDA ואף גלון שמן מנוע 5w30 חסכוני של חמישה ליטרים. 

שמן מנוע 10w40

סוג נוסף של שמן מנוע אותו תוכלו למצוא אצלנו הוא שמן מנוע 10w40, כשגם כאן ניתן למצוא מבחר שמנים של MOTUL לצד שמני מנוע נוספים מאותו הסוג של חברה צרפתית נוספת, מהימנה ומוכרת בשוק השמנים – TotalEnergies.

שמן מנוע 10w40 נחשב לשמן מנוע Multi Grade – שמן המותאם גם הוא למנועי בנזין ודיזל, כשלו יכולת גבוהה של הגנה כנגד היווצרות פיח וקורוזיה, בהפחתת חיכוך בין חלקי המנוע, בסיוע להתנעה קלה של הרכב, בעל עמידות גבוהה כנגד התחמצנות והתיישנות, בתרומה גבוהה לעמידות כנגד בלאי של חלקי המנוע וביכולת לשלבו ברכבים המצוידים במגדש טורבו ובממיר קטליטי. 

מתי יש צורך להחליף שמן מנוע?

אחת מהשאלות המרכזיות של נהגים ונהגות רבים היא מתי יש צורך לבצע החלפה של שמן המנוע בשמן חדש? 

החלפת שמן המנוע בשמן חדש רצוי שתעשה אחרי שהרכב גמע כ-15 אלף ק"מ, כשלאחר קילומטרז' זה שמן המנוע הופך לאיכותי פחות ומאבד את רמת הצמיגות שלו. במקרים בהם שמן המנוע אינו מוחלף בזמן, הדבר עלול להוביל לעלייה בחיכוך בין חלקי המנוע ולנזק משמעותי בחלקים הפנימיים שלו. 

 

אולי יעניין אתכם גם: מה הגורמים לשחיקת הצמיגים | התקנת גגון למכונית | צמיגים לרכב

X
X
לצ'אט עם נציג
user icon
שלום,
x close button